Voor en na de tewaterlating is er druk aan de buitenkant en de binnenkant van de boot gewerkt. De verkopende eigenaar heeft mij van alles geleerd over de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen en heeft ook heel veel details verteld over de boot.
Samen met zijn vrouw hebben zij meer dan 80 jaar zeilervaring en voor Marry en mijzelf zijn zij beiden een enorme bron van informatie geweest gedurende de periode die de overdracht heeft geduurd en ook daarna nog.
Naast een bron van kennis ook heel aangenaam gezelschap en varend hebben we ook les gehad. De lessen stonden centraal maar, de gezelligheid was er zeker niet minder om. Daarbij ook nog het geluk van mooi weer dus wij hadden echt een vakantiegevoel tijdens de praktijklessen.
De keuring van 11 april was een fijne dag voor een ieder. De expert die als zeer kritisch te boek staat kon geen enkel mankement vinden waar nog over gesproken moest worden. Hij had alleen een paar aanbevelingen en die zullen we ter harte nemen. Dat hij geen mankement kon vinden is een groot compliment aan de verkopende partij. Zij (Kees en Trijntje) hebben de boot altijd liefdevol gekoesterd en ook van de expert kregen zij complimenten. Hij maakt het slechts zeer zelden mee dat hij niet 1 mankement kan vinden. Het was bijna zijn eer te na leek het wel. Onze aankoopmakelaar die speciaal was overgekomen om over eventuele mankementen nog te onderhandelen hoefde dus zijn vakkennis niet te tonen en kon na even gezellig gebabbeld te hebben huiswaarts keren.
Marry en ik natuurlijk heel erg blij dat we een boot gekocht hadden zonder ook maar 1 mankement. Ze zag er dus niet alleen fantastisch uit ze was het ook echt.
Daarna was de boot van ons en al het eerste weekend lekker wat stoms gedaan. Bij het verlaten van de boot draai je alle buitenboord afsluiters en de gaskraan dicht. De eersten om het water buiten te houden en de gaskraan om te voorkomen dat er eventueel gas in de boot stroomt wat bij het aanschakelen van elektrische zaken kan zorgen voor een ontploffing. Die laatste was ik dus vergeten. Flink balend op maandagavond terug gegaan om die kraan nog even dicht te draaien. De zaterdag er na vielen Kees en Trijntje zowat van de stoel van het lachen toen ik het vertelde. Wat bleek:
Toen we trachten water op te zetten voor de koffie bleek dat de gastank leeg was. Ik ben dus om het risico van een ontploffing te verkleinen de kraan op een lege tank gaan dichtdraaien.
Om niet in de knoop te komen met agenda’s, het correct stallen in de nieuwe thuishaven en de voorbereidingen voor de zomervakantie hebben we de boot op zaterdag 28 april al over gevaren van Hellevoetsluis naar de Heen naar jachthaven de Schapenput. We hadden nog wel maanden in Hellevoetsluis kunnen blijven liggen om kennis op te doen maar, het moest er toch eens van komen.
Flinke wind gehad onderweg waardoor we met alleen de high aspect (eigenlijk het verkeerde zeil hier voor) met ruime wind al regelmatig de 7 knopen haalden.
De eerste keer van ons leven een sluis in. Was geen daverend succes maar, behalve een deukje in het ego geen schade.
Aangekomen in de Schapenput stonden onze vrienden Carla en Ronald ons op te wachten. Netjes achteruit varend naar de ligplaats. Helaas te voorzichtig zodat door de lage snelheid de boeg te veel verwaaide waardoor ik moest afbreken en opnieuw beginnen. Tweede keer lukte beter en konden we netjes afmeren.
Met zeer veel dank aan Kees en Trijntje voor alle wijze dingen die ze ons geleerd hebben en voor de vele gezellige uren die we samen hebben doorgebracht ligt de boot nu netje op haar nieuwe plekje. (Zie onder)
Bert