Eindelijk draaide de wind naar een meer noordelijke richting zodat we met de golven mee in zuidelijke richting konden vertrekken.
Niet dat we niet tegen golven in kunnen varen maar omdat onze kat Gizmo dan doodsbang wordt van de bewegingen en het duiken van de boot in de golven met bijbehorende herrie doen we dat liever niet. Hij zit dan rillend van angst onder de tafel en dat is soms even niet te voorkomen maar, als dat uren gaat duren dan wordt dat te gek voor hem en ons uiteindelijk ook want dan heeft hij echt heel veel aandacht nodig. De voorspelling was Noord – Oost 5 met later in de buurt van Hoek van Holland 6. De voorspelling was ook de hele dag zon. Die voorspellingen kwamen ook redelijk uit al hadden we na Hoek van Holland geen windkracht 6 maar 7.
Om de stroom zo veel mogelijk mee te hebben moesten we ongeveer om 07:30 uur vertrekken. Mooie tijd op deze prachtige dag. Haven uit in zuidelijke richtig gegaan. Toch nog even tegen de wind en golven in om het zeil te hijsen en daarna bijna recht voor de wind richting Hoek van Holland waar je geacht wordt op een bepaalde plek de maas monding over te steken. Je moet je daar melden en krijgt dan van de verkeersbegeleiding door of er bijzonderheden zijn zoals vertrekkende (die zie je niet altijd) en binnenkomende grote schepen die voor jou niet kunnen en hoeven uit te wijken.
We hadden gekozen om ruim uit de kust te blijven zodat we niet op ondieptes hoefden te letten en hebben heerlijk met de bulletalie er op voor de wind 1 rechte koers kunnen aanhouden. Het was werkelijk een genot om zacht slingerend uren lang 1 koers te kunnen aanhouden terwijl je lekker in het zonnetje kon zitten alsof je in oma’s schommelstoel zat.
We hadden alleen het grootzeil gehesen. De genua hebben we niet uitgerold. Daar zouden we de spi boom (nog niet 1 keer gebruikt) voor hebben moeten gebruiken en dat zullen we eerst maar eens oefenen als het iets rustiger is. Het grootzeil hing eindelijk ook eens goed. Vaak kregen we het zeil niet goed gehesen zodat het voorlijk niet strak zat. We begrepen maar niet waarom en pas toen we vanaf de wal sterk ingezoomde foto’s van de bovenkant van de mast genomen hadden konden we zien wat de oorzaak was. De val van het grootzeil zat om de kraanlijn heen gedraaid. Dat kun je als je beneden staat niet zien.
In de verte de Nederlands kust. | De Statendam van de H.A.L. voor anker bij Scheveningen. Waarschijnlijk bij gebrek aan passagiers. Dagen later lag ze daar nog steeds |
In de buurt van Stellendam aangekomen hebben we voordat we de vaargeul (Slijkgat) in gingen het zeil laten zakken. Dit om te voorkomen dat we met meer dan 30 knopen wind (7 Bft) moesten gaan gijpen in de nogal bochtige vaargeul. Over het stuk van IJmuiden naar de ingang van de vaargeul hebben we ongeveer 6 uur gedaan wat neerkomt op iets meer dan 7,4 knopen gemiddeld. Dat is een heel mooi gemiddelde.
Via Slijkgat, Goereese Sluis bij Stellendam naar jachthaven Cape Helius gevaren waar we om ongeveer 17:00 uur aankwamen. Na de wederom hartelijk ontvangst nog even lekker na zitten genieten in het zonnetje met een biertje.
Samenvattend was deze dag eindelijk eens varen zoals het bedoelt is 😆 😆 .
Bert