Okay, We hadden besloten de staande mast route te gaan doen. Documentatie gehaald en bestudeerd maar, veel vertrouwen had ik er nog niet in. Bedoeling is om naar IJmuiden te gaan en vandaar over zee naar Den Helder. Via Amsterdam wil ik niet omdat je dat in de nacht moet doen. Daar hebben we nog niet veel ervaring in. En waar moet je heen als je in het midden van de nacht het IJ opvaart? Dus gekozen om de route via Haarlem te doen. Zag er een beetje tegenop om de drukte in te gaan op nauwe vaarwateren. Ook zie ik wat op tegen het liggen wachten tot een brug open gaat in nauwe vaarwateren, Voor de Zeelandbrug geen probleem. Ruimte zat maar, wat doe als je geen ruimte hebt om te manoeuvreren met wat zijwind? De tijd zal het leren.
We zouden onderweg wel moeten zoeken naar havens waar we in zouden kunnen. Met onze diepgang van bijna 2 meter vallen er een hoop af. Welke kunnen we nu nog niet zeggen want we hebben geen flauw idee hoe snel je opschiet op die route. Ook had ik wat zorgen over de diepgang op sommige stukken vaarwater. We hadden van de vorige eigenaar ook de tip gekregen om niet al te dicht op de kant te gaan varen om deze reden.
Onderweg zouden via het Braassemermeer komen. Daar zou een prima ankerplek zijn en omdat we daar familie en vrienden dicht in de buurt hebben wonen zou het een kans zijn om die ook weer eens te zien. Door Corona was daar al een tijd niks van gekomen. We zullen daar dan ook wel een paar dagen blijven liggen.
Omdat je nooit zal leren als je het niet probeert in de ochtend van 9 juli het anker opgehaald en naar het begin van het Spui gevaren om daar de route aan te vangen.
Ter informatie:
Het Spui is een getijdenrivier in Zuid-Holland die de verbinding vormt tussen de Oude Maas en het Haringvliet. Het Spui is ontstaan door de stormvloed van 2 november 1532, waarbij door een dijkdoorbraak de verbinding van het Spui met de (Oude) Maas tot stand kwam. Over het Spui is geen enkele brug. Wil je naar de overkant dan is een pont de aangewezen weg.
Ja het vaarwater is smaller dan we gewend zijn maar, niks te smal. Op de motor kalm aan varend zijn we naar de jachthaven Rhoon gevaren waar we vrij vroeg in de middag aankwamen. We werden geparkeerd naast een werkelijk prachtig motorjacht van 60 voet lang. We hadden deze boot (Superieur) in de jachthaven van St Annaland al eens staan te bewonderen. Stond op het punt van uitvaren om de zomervakantie varend in eigen land door te brengen.
Even gelachen om de Havenmeester. Zeer vriendelijk en behulpzaam maar op de vraag waar we water en spanning konden vinden had hij geen antwoord. Het bleek dat het zijn eerste dag als havenmeester was en dat hij lang nog niet alle details van de haven wist. Voor ons geen probleem. Op de motor gevaren dus accu’s vol bij binnenkomst en water hadden we ook nog voldoende. Verder een mooie goed verzorgde haven waar uitzicht op de oude maas hadden, Joekels van boten kwamen er voorbij soms.
Bert